-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:5124 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

ما هي الاحاديث او الادلة الشرعية التي تثبت ان شرب الخمر كان محرماً قبل نزول الآية رقم 43 من سورة النساء .
جواب سماحة الشيخ حسن الجواهري : بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام علي خير خلقه محمد وآله الطيبين الطاهرين وصحبه الميامين .
ان آية الأعراف (33) ( قل إنما حرّم ربي الفواحش ما ظهر منها وما بطن والاثم ... ) دالة علي تحريم الخمر ، وقد نزلت قبل آية النساء (43) ( يا أيها الذين آمنوا لا تقربوا الصلاة وانتم سكاري ) حيث ان آية الأعراف مكيّة ( بإعتبار أن سورة الأعراف مكيّة ) بخلاف آية النساء فإنها مدنية ، فيلزم من ذلك تقدّم آية الأعراف علي آية النساء .
وأذا لا حظنا آية الأعراف استفدنا منها تحريم الخمر حيث إنها تحرّم الاثم ، ومن مصاديق الاثم الخمر لقوله تعالي : ( يسألونك عن الخمر والميسر قل فيهما اثم كبير ... ) البقرة 219 .
نعم آية الأعراف تحرّم الخمر بعنوان الأثم وليس بعنوان الخمر ، فهما تعدّ من الأيات الدالة علي تحريم الخمر بعد ضمّها إلي آية البقرة | 219 وهي نازلة قبل آية النساء (43) .
ونلفت النظر إلي انه قد جاء في روايات الإمامية ـ كما في تفسير العياشي ـ وروايات أهل السنّة ـ كما في تفسير الفخر الرازي عند تفسير آية النساء (43) ـ أن آية النساء (43) قد نزلت قبل تحريم الخمر ، ولا بدّ أن يكون المقصود من نزولها قبل تحريم الخمر بعنوان الصريح وإلا فقد قلنا أن آية الأعراف (33) قد نزلت قبلها وهي يمكن استفادة تحريم الخمر منها بعد ضمها إلي آية البقرة (219) .
والخلاصة : أنه يوجد قبل آية النساء (43) نصّ قرآني يدلّ علي تحريم الخمر وهو آية الأعراف (33) .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.